reklama

Klobúky pekné, veselé i šibnuté, čo obletia svet (2/2)

Po Dámskom dni na dostihoch som pochopila, že Slováka zbalíte na minisukňu, Talianov na blond vlasy a Angličanov na zaujímavú pokrývku hlavy

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

(Dokončenie)

Všetky moje informácie o tomto športe pochádzajú z kníh Dicka Francisa. Nepoznala som súťažiace kone, nevedela som nič o jazdcoch a brala som to celé skôr ako podružnú súčasť klobúkovej prehliadky, no atmosféra ma vtiahla do seba. Blížiace sa kone priam zelektrizovali publikum, žasnúc som sledovala, ako to inak pokojní Angličania prežívali. Kričali, skákali, povzbudzovali a keď ich favorit prebehol cieľom ako prvý, objímali sa a jasali od šťastia. Nemyslím si, že vyhrali milióny, proste sa prišli baviť a bavili sa. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dostihy sa konajú každú polhodinu, takže sme mali dosť času poobzerať sa okolo. Mnohé baby to už vzdali, odhodili topánky na zabijáckych podpätkoch a behali po tráve bosé. Boli to milé kontrasty, kočka sediaca na schodoch v dokonalom outfite, ale s čiernymi pätami, pri nohách pohodené sandále a prázdny pohár od vína. A vedľa dvaja dokonalí gentlemani v cylindroch, sediaci, akoby prehltli pravítko, s nôžkou cez nôžku, čítali si noviny Financial Times. 

V budove za nami boli bary a reštaurácie, na horné poschodie viedli pohyblivé schody, strážené livrejovanými zamestnancami. Tu sa nachádza Royal ring, Kráľovská tribúna, kam sme nemali prístup. Okrem panovníčky sa v týchto končinách pohybujú len vyvolení:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto žiada na špeciálnom úrade o možnosť pobývať v horných kruhoch, musí byť navrhnutý niekým, kto je členom Royal ringu aspoň štyri roky. Ani to mu však nezaistí členstvo automaticky, každý prípad sa posudzuje osobitne, preverujú váš rodokmeň do desiateho kolena. Do roku 1955 bol vstup zakázaný rozvedeným a dodnes nie je povolený nikomu so zápisom v trestnom registri a ľuďom, ktorí zbankrotovali. 

Aj fixní členovia Royal ringu však musia čakať na pozvánku od kráľovnej, na základe ktorej si môžu požiadať o vstup. Dress code je ešte prísnejší, nevhodne oblečení môžu byť požiadaní, aby opustili priestor. Existuje množstvo ďalších (zábavných) odporúčaní, ako sa chovať, aby vás nemali za sedláka:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • ak vám niekoho predstavia, nehovorte Teší ma. Neviete, o koho ide, a tak vás to nemôže naozaj tešiť.

  • nikdy nebozkávajte ľudí, čo nepoznáte. Vyššia spoločnosť si dáva jeden božtek, ale nikdy nie neznámym

  • nepoužívajte slovo ,,toilets“ , ale ,,lavatory“ (v slovenčine by to asi znelo: Nie ,,záchody“, ale ,,toalety“)

  • Nikdy sa nerozprávajte o peniazoch, ani ničom, čo sa s nimi spája (ako práca)

  • Nepoužívajte slovo ,,Pardon?“, ak ste nerozumeli, spýtajte sa ,,Sorry?“. Pardon je vraj slovo horšie ako ,,f**k“.

Toto si stačí zapamätať a môžete si byť istí, že v Royal ringu neutŕžite hanbu, keby ste sa doň nejakou neuveriteľnou náhodou dostali.

Na trávniku za hlavnou budovou je priestor, kde dekorujú víťazov, ale aj ďalšie bary a reštaurácie, aby nik nemusel dlho čakať na šampanské (počas štyroch dní sa vypije viac ako 50 000 fliaš).

Kúsok od vchodu postávajú fotografi a kameramani, tu sa promenujú baby, túžiace zjaviť sa v médiách. Profesionálne klobučníčky, chtivé reklamy, ruské silikónky, odhodlané ukázať svetu, že na to majú, televízne celebrity a výstredné čudáčky. Fotografie ich divokých outfitov potom obletia svet. Jednu kočku som už poznala z internetu, mala som chuť pozdraviť ju ako starú známu. Ani teraz nesklamala, mala na hlave mohutnú košatú konštrukciu, ovešanú čipkou, vyzerala ako jeleň, čo prebehol záclonou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledné dostihy sa konali o pol šiestej a my sme sa rozhodli staviť si. Bookmakers, osoby, prijímajúce stávky, majú svoje miniatúrne stánky všade naokolo, každý má svoju vlastnú svetelnú tabuľu s menami koní a rukami mu neustále prechádzajú guče peňazí.

Najmenšia možná stávka sú dve 2 libry. Nemali sme ani šajnu, ako to funguje (a nebol čas vypytovať sa, musela som sa spoľahnúť na svoje vedomosti z kníh Dicka Francisa), vybrala som si z ponuky to najsympatickejšie meno – Venezia. No, dobehla som štvrtá... na papieriku, čo mi ujo dal, bolo napísané, koľko by som dostala, keby kôň vyhral – vychádzalo to na štyri libry. Kamoška si vybrala voľajakého losera, ten keby bol vyhral, tak dostane 25 libier, ale bol fakt loser, lebo ani nedobehol.

Bodkou za príjemne stráveným dňom je tradičné záverečné spievanie s kapelou. Aj my sme dostali spevníky s textami a pridali sa k davu na trávniku. Spievali sa samé známe piesne, aj Beatles, nemali sme žiadny problém zapojiť sa. Mnohí boli mierne pripití, mávali zástavkami, vyspevovali a všetkým bolo fajn. S babami v klobúkoch sme sa na seba opäť navzájom usmievali a strúhali si komplimenty... no proste, Ascot bol ešte lepší, ako som čakala! Zážitok na celý život.

Malá pikoška: V živote som sa vo Veľkej Británii s nikým nezoznámila len tak na ulici. Teraz som konečne zistila, na čo letia Angličania! Slováka zbalíte na minisukňu, Talianov na blond vlasy a Angličanov na zaujímavý klobúk. Po návrate, kráčajúc do hotela, nám Londýn ležal pri nohách, muži sa za nami ťahali ako žuvačka a prihovárali sa nám zásadne komentármi a otázkami, týkajúcimi sa pokrývok hlavy. Takže, dámy, ak mate záujem o Angličana, nahoďte klobúk a zbalíte, čo len chcete!

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Schody ku smotánke
Schody ku smotánke  
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Tatiana Balajková

Tatiana Balajková

Bloger 
  • Počet článkov:  110
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mám nacestovaných pekných pár tisíc kilometrov a za sebou množstvo zážitkov. Ohadzovala som sa paradajkami, potkanmi, múkou i vajcami. Vyváľala sa v tulipánoch. Videla som perlových kráľov, koláčovú procesiu a extravagantné klobúky v Ascote. V kostýme Pierota som pózovala na stĺpe v Benátkach. Navštívila sviatok ruží, fialiek i karafiátu. Pomáhala pri výrobe koberca z kvetinových lupienkov, súťažila v chytaní mužov do sieťky na motýle... a o tom všetkom a ešte aj všeličom inom je tento blog. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu